Information om köpvillkor etc.

Tillgång

  • Vi byter aldrig ut någon ordinarie vara utan godkännande från kund.
    Vid köp på REA kan vi undantagsvis byta till likvärdig vara.

Priser

  • Alla priser anges i svenska kronor SEK inklusive svensk moms 25%

     
  • Norska och Åländska kunder ser priset i svenska kronor UTAN svensk moms
    Beställningar till Norge kan enbart göras per mail och minsta orderbelopp 1000kr SEK - se även Fraktavsnittet nedan

Leverans

Vi ligger ofta före leveransplan. Då levererar vi före den preliminära beräknade leveransdagen.
Automatisk leveransdag sätts efter postnumret (ofta en fredag) och betyder att vi oftast (>99%) har sänt ordern senast denna dag.

  • Order med enbart tillbehör och/eller gödning sänds direkt om betalning mottagits. Det automatiska lev.datumet gäller då inte.
  • Vi låter alltid alla knölar & lökar ligga kvar i klimatkontrollerad miljö så länge som möjligt = kylrum utomlands
    luftfuktighet, temperatur , ljus/mörker )
    Vi hoppas Du som kund uppskattar att vi därigenom ger växtmaterialet absolut bästa förutsättningar för fin växtkraft och blomning. Många lökar kräver sådan kylperiod för att stärkelsen ska hinna omvandlas till socker i löken och bli "preparerad" för blomning
  • Varor som finns i lager skickas med DHL Servicepoint inom 4 arbetsdagar eller senast den prel. leveransdagen i din bekräftelse. Vi har ofta information om leveranssituationen och ev. försenade artiklar på vår startsida.
  • Alla vårens knölar, lökar & perenner samskickas när det inte längre är frostrisk under transport.
    1. Skåne Blekinge Halland Göteborg & Bohuslän ~15-25 mars
    2. Småland -> ~ Dalarna Gästrikland ~20-30 mars
    3. Hälsingland , Jämtland -> Lappland & Norrbotten ~1-15 april
  • Alla höstens knölar & lökar sänds vid lämplig planteringstid för ditt postnummer och slutlevereras ~v42 19 oktober
    Observera att särskilt tulpaner är olämpligt att plantera för tidigt
    1. Skåne Blekinge Halland Göteborg & Bohuslän ~v40/41 oktober
    2. Småland -> ~ Dalarna Gästrikland ~v39 september - oktober
    3. Hälsingland , Jämtland -> Lappland & Norrbotten ~v38 september
    4. Fjällkedjan. Postnummer över 93xxx samt 83xxx och 84xxx ~v36 september
  • Amaryllislök & jultazettlök börjar skickas ~9 oktober. Plantering från vecka 44, 1-15 november är optimalt för de flesta sorter.
    1. Om du beställer ur både Höstkatalog och Julkatalog samtidigt kommer vi att sampacka ordern med leverans fr. ~9/10.
      Amaryllis MÅSTE ligga i kylbehandling till v.41, annars blir det ingen blomning till jul

Frakter Sverige

  • Vi använder normalt DHL Servicepoint för våra leveranser. Lätta och ej skrymmande varor sänds som brev med Posten.
    Vissa orter - framförallt öar i skärgården - får (utan tillägg) hemleverans med DHL vilket oftast innebär att godset avlämnas på transportvagn vid färjeläget på fastlandet och avhämtas av kund på sin ö.
    Önskar du inte DHL så lämna tydlig kommentar i kassan.
    1. För annat leveranssätt än DHL Servicepoint debiterar vi merkostnad.
    2. Lätta varor som kan sändas i vadderat brev sänds med Posten utan tillägg ( max 500gr Varubrev )
  • Under din beställning räknas aktuell frakt ut automatiskt vartefter vikten förändras.
    Frakten visas hela tiden i din kundvagn
  • Maxfrakt 79:- Gäller Sverige
    1. Under 250 gram 39:- med post.
    2. 251gr - 0,5 kg 59:- med DHL eller post.
    3. 0,5 - 3 kg 69:- med DHL.
    4. 3 - ~ kg 79:- med DHL.
  • Frakt Finland, Danmark, Baltikum:          
    Kund bosatt i annat land som väljer att hämta sin beställning på svenskt DHL-utlämningsställe betalar aldrig frakttillägg!!
    Vanliga utlämningsställen är t.ex. Eurocash Svinesund, Eurocash Eda, Eurocash Handelsparken Töcksfors, Coop Konsum Storlien, DHL Konfekt Hörnan Haparanda, Lugnets Livs Malmö, Pressbyrån Stortorget Helsingborg.
    Om du kan hämta ditt paket på svenskt DHL-utlämningsställe så kan även norska kunder beställa direkt i webshopen utan beloppsgräns. Skriv då din norska adress men ange land Sverige och betala med kort. Skriv också en kommentar om vilket utlämnningsställe du önskar samt vilket datum du kan hämta ut ditt paket.
    1. Utöver den frakt du ser i butiken tillämpar vi följande frakttillägg
    2. 0 till 0,5kg 12:- SEK inkl moms med Postnord Varubrev
    3. 0,5 till 5kg 40:- SEK inkl moms med DHL (eller brev)
    4. 5 till 20kg 80:- SEK inkl moms med DHL
    5. Tips: Samköp med vänner & bekanta
  • Ej uthämtade paket, debiteras kunden med vår faktiska kostnad.

Betalning

      Vi erbjuder dessa betalningsalternativ - MEN i kassan ges alla svenska kunder första-alternativ FAKTURA utan avgift.



    • Betala vid hämtning efter överenskommelse - då drar vi givetvis av fraktkostnaden.
    • Betalning mot faktura - privat 10 dagar efter mottagna varor. Avgift 0kr !!! - Tryggare E-handel finns inte.
      • Kredittiden 10 dagar, börjar aldrig löpa förrän prel. leveransdag passerat.
    • Betalning mot faktura - företag, förening, offentlig verksamhet 30 dagar efter mottagna varor. Avgift 0kr !!!
      1. Vi förbehåller oss rätten att begära förskottsbetalning för del av order eller hel order även om kunden fått automatiskt Du är godkänd som fakturakund vid köpet. Kunden har i sådant fall rätt att häva hela eller delar av sitt köp.
    • Betala i förskott
      1. Bankgiro: 817-5853 Ange ditt OCR-nummer som referens på betalningen
      2. Förskottsbetald order har förtur vid ev. brister. Ex.vis:Underleverans från vår leverantör eller skador i vårt lager.

    • Betala med Swish, Kort eller Direktbank (via Svea Webpay) Swish SVEA
      1. Betala med Swish eller via Svea Webpay direkt vid beställningen - följ då betallänken från Tack-sidan
      2. Betala med Swish eller via Svea Webpay senare - logga då in på Mina Sidor
      3. Betala med Swish eller via Svea Webpay efter leverans - logga då in på Mina Sidor
        • Mina Sidor hittar du i menyn under Kundtjänst. Din kod finns i det mail som skickats till dig.

  • Betalning Finland, Danmark, Baltikum:          
    1. Du betalar före leverans med frakttillägg - se även under Frakter.
    2. Enklast är att betala med Visa/Mastercard (via Billmate) - se ovan.
    3. Alternativt betalsätt från andra länder - IBAN: SE90 6000 0000 0006 4443 2098 BIC: HANDSESS
  • Utebliven betalning
    1. Vi gör allt vi kan för våra kunder - det enda du ska göra för oss är att betala i tid.
      Gör Du inte det slutar våra generösa villkor där.
      I vår generösa anda lyssnar vi givetvis till ev. särskilda personliga omständigheter.
    2. Dröjsmålsavgift vid utebliven betalning efter förfallodagen 75kr
    3. Dröjsmålsränta: Riksbankens referensränta + 8%
    4. Inkassoavgift vid utebliven betalning mer än 30 dagar ytterligare 160kr
    5. Inkassokostnad - våra verkliga kostnader till Kronofogde etc. + 100% för vårt eget arbete med ärendet.
      vi vill själva ha lika mycket betalt som Kronofogde inkassobolag etc., utöver tidigare deb. avgifter.)
  • Rabatter
    1. Generella rabatter från oss (via föreningsmedlemskap t.ex) - kan aldrig kombineras med andra rabatter.
      1. Exempel1: På REA, kampanj, extrapris och liknande lämnas ingen ytterligare rabatt.
      2. Exempel2: På våra största grossistförpackningar* lämnas ingen ytterligare rabatt.

        Tulpaner och de flesta höstlökar 200st, Liljor, Dahlior, Perenner etc 25st, Trädliljor 10st.
  • Värdecheck
    1. Av Bulbs.se utfärdade värdecheckar i kronor inlöses till högst 50% av köpt belopp
      1. Exempel: En 50kr-check är värd 50 kr för köp som överstiger 100kr
    1. Av Bulbs.se utfärdade värdecheckar i procent inlöses med avdrag för procentsatsen på varubeloppet exkl frakt. Se exempel under rabatter ovan.
  • Presentkort
    1. Av Bulbs.se utfärdade presentkort inlöses till högst utfärdat belopp
      1. Om presentkortet sålts med kampanjrabatt kan denna inte kombineras med annat nedsatt pris. Det högsta av ev. presentkortsrabatt och annan rabatt tillämpas.
    2. Giltighetstid 1år

Samfrakter & tillägg i beställning

  • Har du redan gjort en beställning och vill beställa fler varor innan beställningen levereras?
    1. Gör då så här!
      1. Logga in på Mina Sidor som du hittar i menyn under Kundtjänst.
      2. Använd din mailadress + din Kundkod (format: ABC123). Koden får du alltid med din beställningsbekräftelse
        1. Har du tappat bort din kod kan du få den på nytt i mail här: Mina Sidor.
      3. Klicka först på Beställningar därefter på Lägg till en artikel.
      4. Följ den detaljerade beskrivningen av hur du ska göra för att lägga till artiklar.
      5. Om du redan betalt din beställning kan du inte längre själv lägga till varor. Gör då en ny beställning.
  • Om du redan betalt beställningen eller inte vill/kan göra tillägget själv finns 3 alternativ:
    1. 1. Gör en ny beställning.
      1. Använd exakt samma efternamn + mailadress så samfraktar vi alla dina beställningar automatiskt.
        1. Skriv gärna i meddelanderutan att du önskar samfrakt med tidigare beställning
          Det skadar aldrig med information.
      2. Vi stryker frakten på den senaste beställningen, ev. kan frakten öka till max 79kr om tillägget medför att vikten överstiger högsta viktklassgräns.
      3. Är det bara någon eller några få artiklar på den nya beställningen kan vi ev. flytta dem till den tidigare beställningen.
    2. 2. Maila kundtjänst så hjälper de dig att göra det/de tillägg du önskar.
    3. 3. Ring kundtjänst för hjälp med tillägg.
  • När kundtjänst lägger samman beställningar, ordnar samfrakt eller gör tillägg/minskning åt kund, debiteras expeditionsavgift 20kr per gång.

Ångerrätt

  • Du har 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen 2005:59
    1. Vid retur skall alltid följesedel/kvitto bifogas.
    2. Skicka tillbaka varan i originalförpackning.
    3. Varan ska vara oanvänd och i nyskick.
    4. Du betalar själv returfrakt. Därutöver återbetalas hela köpebeloppet vid godkänd retur.
      1. Vi löser inte ut returer skickade till oss mot postförskott eller efterkrav.
    5. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen 2005:59 11§ Punkt 4, gäller ångerrätten inte varor såsom lökar, plantor och rötter.

Reklamation

  • Du har givetvis full reklamationsrätt i enlighet med konsumentköplagen.
    1. Lökar, knölar och perenna rötter ska reklameras senast 3 månader efter mottagandet.
    2. Lökar som planterats i kruka kan generellt inte reklameras p.g.a. de särskilda förutsättningar som krävs för att lyckas.
    3. Skicka tillbaka felaktig vara i originalförpackning eller väl emballerad
    4. Du betalar själv returporto. Vid godkänd reklamation återbetalas returporto och hela köpebeloppet.
      1. Vi löser inte ut returer mot postförskott eller efterkrav.

Returadress

  • Bulbs.se AB
    Stora Hultrum 5
    563 92 Gränna
    Kontakta oss FÖRE ev. retur

Övrigt

  • Emballagekostnad 0kr
  • Konsumentköplagen gäller för alla köp hos Bulbs.se AB .
  • Vi förbehåller oss rätt till:
    1. Prisjusteringar, utan föregående meddelande.
    2. Ansvarsfrihet för försenad leverans orsakad av något utom vår kontroll.
    3. Produkt- & konstruktionsförändringar.

Ändringar

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra förändringar av köpvillkoren
Product added to wishlist

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse!