Aktuell Leveransinformation

Alla vårens knölar, lökar & perenner samskickas när det inte längre är frostrisk under transport. Vi börjar leveranser från mitten av mars och vi börjar med södra Sverige och jobbar oss norrut. Leveranstid av vårens lökar och knölar är från mitten av mars till slutet av maj.

 

Preliminära tider utefter produkter på din order:

*Order med enbart dahlior, leverans mars till början av april månad (söder till norr). 

*Order med dahlior och annat, leverans från slutet av mars till april (söder till norr).

*Order med enbart perenner och annat, leverans april till maj (söder till norr).

Blir det längre kyla så skjuts leveransen framåt.

Vill du ha en mer specifik leveransvecka pga att du är bortrest eller vill kunna planera en specifik planteringsdag/helg mm så hör av dig till oss på amaryllis@bulbs.se så anpassar vi oss efter dina önskemål. 

KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Priser

Alla priser anges i svenska kronor SEK inklusive svensk moms 25%. 

Tillgång

Vi är alltid noga med att invänta orderbekräftelser från våra leverantörer innan vi börjar sälja men skördar av lökar och växter kan vara oförutsägbara och ibland får vi inte det vi beställt även om vi försöker undvika det. Vi reserverar oss därför för missväxt eller att lökar inte finns tillgängliga, om brist uppstår informerar vi dig detta via mail, krediterar vi din order och återbetalar pengar om du har valt att förskottsbetala din beställning. Vi byter aldrig ut någon ordinarie vara utan godkännande från kund.  

Leverans

Vi låter alltid alla knölar & lökar ligga kvar i klimatkontrollerad miljö så länge som möjligt (luftfuktighet, temperatur, ljus/mörker)
Vi hoppas Du som kund uppskattar att vi därigenom ger växtmaterialet absolut bästa förutsättningar för fin växtkraft och blomning. Många lökar kräver sådan kylperiod för att stärkelsen ska hinna omvandlas till socker i löken och bli "preparerad" för blomning.

Tänk på att det här är levande, säsongsbetonade föremål. De har en kort period uppe ur jorden och bara ett litet fönster för oss att leverera dem i tid för plantering. 

Alla vårens knölar, lökar & perenner samskickas när det inte längre är frostrisk under transport. Vi börjar leveranser från mitten av mars och vi börjar med södra Sverige och jobbar oss norrut. Leveranstid av vårens lökar och knölar är från mitten av mars till slutet av maj.

Alla höstens knölar & lökar sänds vid lämplig planteringstid för ditt postnummer och slutlevereras mot slutet av oktober. Vi börjar med leveranser ibörjan av september och vi börjar med norra Sverige och jobbar oss söderut.
Observera att särskilt tulpaner är olämpligt att plantera för tidigt

Jul - Amaryllislök & jultazettlök börjar skickas i mitten av oktober. Plantering från vecka 45, 1-15 november är optimalt för de flesta sorter.Om du beställer ur både Höstkatalog och Julkatalog samtidigt kommer vi att sampacka ordern med leverans från mitten av oktober (v.43) Amaryllis MÅSTE ligga i kylbehandling till v.42, annars blir det ingen blomning till jul

Vill du ha en mer specifik leveransvecka pga att du är bortrest eller vill kunna planera en specifik planteringsdag/helg mm så hör av dig till oss på amaryllis@bulbs.se så anpassar vi oss efter dina önskemål.

Frakter Sverige

Vi använder DHL för våra leveranser. Att ha en transportleverantör istället för flera gör att vi kan optimera våra pallar och att enbart ett fordon kommer till oss per dag istället för flera vilken är en del i vårt miljötänk.

Önskar du inte DHL så lämna ett meddelande om detta i kassan. Vi kan även skicka med PostNord men vi måste då debitera en merkostnad

Privatperson: Standardleverans DHL Servicepoint och DHL Hemleverans Privatperson - Vi skickar paket upp till 20 kg till ditt närmsta DHL Utlämningsställe. Vid beräkning av vad som ligger närmst utgår DHL utefter ditt postnummer så viktigt att alltid kontrollera att detta är korrekt ifyllt. Paket över 20 kg eller om sändningen måste packas i flera paket skickas ditt paket som DHL Hemleverans, du får en avisering och kan boka in leveransdag och tid men det krävs att du är hemma för att kvittera paketet. Vill du ha hemleverans av paket även under 20 kg så väljer du fraktalternativ DHL Hemleverans Privatperson i kassan.

Företag: DHL Paket Företag - Frakt för företagspaket levererat till företagsadress utan avisering. Önskas avisering med möjlighet att välja leveransdag och tid skriv detta under meddelande i kassan.

Under din beställning räknas aktuell frakt ut automatiskt vartefter vikten förändras. Maxfrakt 89:- Gäller paket skickade till privatpersoner och till DHL Servicepoint inom Sverige. För företag gäller fraktkostnad utefter vikt och volym, ingen maxfrakt.

I kassan kan du välja mellan ett antal fraktalternativ varav två innebär fri frakt och det är Avhämtning samt Tilläggsorder. Vid Avhämtning hämtar du din order på vårt lager i Bankeryd, när din order står klar får du ett sms med information om aktuella öppettider mm. Fraktalternativ Tilläggsorder kan enbart användas om man har lagt en order tidigare som ännu inte skickats och där man betalt för frakt. Väljer man fraktalternativ Tilläggsorder utan att ha en order där frakten är betald kommer fraktkostnaden debiteras på faktura.

Frakter inom EU

Vi levererar till Finland och Danmark, både till privatperson och företag. Välj mellan DHL Parcel Connect EU (privatperson) och DHL Parcel Connect Plus EU (Företag).

Fraktillägg för Finland och Danmark utgår med 40 SEK upp till 0,5 kg och 80 SEK över 0,5 kg.

Frakter utanför EU

Vi har tyvärr inte möjlighet att leverera till länder utanför EU.

Tilläggsorder

Hos oss kan du fram till dess vi börjar plocka din beställning lägga hur många ”Tilläggsorder” som du vill och vi lägger ihop samtliga beställningar till ett paket. Har du lagt flera order så kommer du bara få ett mail om att vi bokat transport och med spårningsslänk däremot kommer du få mail om att vi plockar din order för samtliga beställningar.

Tilläggsorder som fraktalternativ kan enbart användas om man har lagt en order tidigare som ännu inte skickats och där man betalt för frakt. Väljer man fraktalternativ Tilläggsorder utan att ha en order där frakten är betald kommer fraktkostnaden debiteras på faktura.

Leveransadress

För att vara säker på att ditt paket kan hämtas ut är det viktigt att namnet på din order överensstämmer exakt med det som står på din legitimation.

Det är också viktigt att du kontrollerar din adress så allt är korrekt. Vi tar inte ansvar för paket med felaktig adressinformation eller fel angivet mobilnummer där sms-avisering inte kommit fram. Extra kostnader kommer debiteras dig som kund, se mer under avsnittet ”Ej uthämtat paket”.

Ej uthämtat paket

Om du ej hämtar ut ditt paket och det kommer i retur till oss så debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering med en avgift på för närvarande 170 kr. Vi återbetalar dig inte för växter som kommer i retur till oss då dess kvalitet skadats under den långa transporttiden.

Får du problem med att hämta ut ditt paket kontakta oss då omgående så vi kan hitta en lösning.

Rätt att avbryta sin order

Fram till dess vi börjar plocka din order så har du full rätt att avbryta din order utan extra kostnader. Om vi hunnit skicka iväg din order så är det villkor under Ångerrätt och Ej uthämtat paket som gäller. Vid gjorda specialbeställningar, exempelvis beställningar utöver vårt ordinarie sortiment går det ej att avbryt sin order.

Ändring av liggande order

Vill du ändra något i din order så kontakta oss på amaryllis@bulbs.se så justerar vi din order enligt dina önskemål. Ändringar kan göras fram till dess vi börjar plocka din order.

Lökstorlek

Vi förbehåller oss rätten att ändra lökstorlek mot angiven storlek vid köpet om skörd visar att inte lökstorlek finns tillgänglig. Vi köper alltid in största tillgängliga lök eller knöl som finns vid inköpstillfället men storlekar kan variera utefter växtförutsättningar per säsong. 

Bildkvalitet

Vi jobbar kontinuerligt med att ha bilder på våra produkter som är så rättvisande i färg och form som möjligt men i växtvärlden kan färger ändras utefter temperaturer, jord mm. Letar du efter exakta färger så är vår rekommendation att du googlar produkten så du får se blomman/växten på så många olika bilder som möjligt för att bilda dig en uppfattning om hur färgerna kan variera.  

Betalning

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Betala tryggt och enkelt med Qliro

Du kan välja att betala i förskott där pengarna dras från ditt konto eller kort direkt och innan leverans eller efter leverans mot faktura från Qliro.

Betala i förskott: Du kan välja betalning med kort, Trustly eller Swish. Betalningar i Qliros kassa sker i system som uppfyller höga säkerhetskrav. Vid förskott dras pengar direkt och innan leverans, du har alltid rätt att ångra ditt köp innan leverans skett och få pengar tillbaka.

Efter leverans: Fakturan skickas när din order börjar plockas, standard betalningsvillkor är 14 dagar för privatperson och 30 dagar för företag. Fakturan skickas till din mail men enklast är att använda sig utav Qliros betalningsapp som du enkelt laddar ner. Inga avgifter tillkommer vid val av standard betalningsvillkor. Qliro erbjuder även delbetalning.

Vid val av Faktura genomför Qliro en kreditprövning av dig som kund, vilket kan innebära att en kreditupplysning tas.

Du kan läsa Qliros fullständiga villkor för faktura, avgifter och dröjsmålsränta samt användarvillkor via nedan länkar.

Villkor faktura Qliro

Användarvillkor Qliros kassa

Faktura via Bulbs.se

Vi kan även erbjuda om så önskas fakturering direkt från oss på Bulbs.se, välj i så fall ”Alternativ betalningsmetod” i kassan. Fakturan mailas då till dig i samband med att vi börjar plocka din order, betalningsvillkor 14 dagar, faktureringsavgift 29 kr.

Vid utebliven betalning av faktura från Bulbs.se debiteras påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess full betalning är oss tillhanda. Dröjsmålsränta beräknas enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00 procentenheter. Inkassoavgift vid utebliven betalning mer än 30 dagar ytterligare 180kr. Inkassokostnad - våra verkliga kostnader till Kronofogden etc.

Rabatter

Generella rabatter från oss (via föreningsmedlemskap t.ex) - kan aldrig kombineras med andra rabatter.

Exempel1: På REA, kampanj, extrapris och liknande lämnas ingen ytterligare rabatt.

Exempel2: På våra största grossistförpackningar* lämnas ingen ytterligare rabatt. Grossistförpackningar är den största förpackningsstorleken per produkt, exempelvis tulpaner 200 st, dahlior och liljor 25 st och Perenner 10 st mfl.

Presentkort

Av Bulbs.se utfärdade presentkort inlöses till högst utfärdat belopp. Giltighetstid 1 år.

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt enligt "Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal" men observera att växter, lökar och rotknölar samt andra organiska varor som kan ta skada av att hanteras flera gånger är undantagna från ångerrätten enligt Distanshandelslagen 2 kap, §11 punkt 4 och 6 och kan inte returneras.

Ångerrätten gäller heller ej presentkort, produkter med nedsatt pris eller anpassade/specialbeställda varor. Ångerrätt gäller ej för företag.

  • Vid retur skall alltid följesedel/kvitto bifogas.
  • Skicka tillbaka varan i originalförpackning.
  • Varan ska vara oanvänd och i nyskick.
  • Defekta eller felaktiga varor är en reklamation istället för ångerrätt.
  • Du står själv för returfrakt.
  • Kontakta oss alltid FÖRE en retur.

Du står själv för returfrakten. Vi löser inte ut returer skickade till oss mot postförskott eller efterkrav och köpet betraktas i detta fall som fullgjort. Återbetalning sker när varor ankommit och kontrollerats av oss. Vid godkänd retur återbetalas belopp för produkter utan fördröjning, fraktkostnader återbetalas ej.

För retur gäller nedan adress för att vi ska kunna hantera din retur.

Returadress

Bulbs.se AB
Kortebovägen 4
564 35 Bankeryd
Kontakta oss FÖRE ev. retur

amaryllis@bulbs.se

076-317 18 85

Växtgaranti 

Vi strävar alltid efter att leverera korrekta och högkvalitativa växter till dig. Vår garanti innebär att den växt du köper är av korrekt sort och håller en kvalitet som ger den bästa möjliga förutsättning att utvecklas normalt.

Det är dock viktigt att notera att på grund av den levande naturen hos växter kan vi inte erbjuda en fullständig växtgaranti. Levande material kan påverkas av olika faktorer utanför vår kontroll, och vi kan inte eliminera alla eventualiteter.

Vi försäkrar dig dock om att vi gör vårt yttersta för att hantera eventuella problem och stödja dig vid behov. Vid eventuella problem, tveka inte att kontakta oss för att diskutera lösningar och få support.

Reklamation

Vid all reklamation behöver vi att du ger oss följande besked via mail till amaryllis@bulbs.se

  • Anledning till reklamationen

  • Ditt ordernummer

  • Vilken eller vilka växter som berörs.

  • Bilder på skadan/växten från flera vinklar.

Efter bedömning och beslut från oss:

Invänta retursedel. Skicka tillbaka felaktig vara i originalförpackning eller väl emballerad .Vid godkänd reklamation återbetalas hela köpebeloppet. Vi löser inte ut returer mot postförskott eller efterkrav.

Reklamation vid ankomst

Om du önskar reklamera är det viktigt att du kontaktar oss inom 3 dagar från det att du mottagit ditt paket detta för att vi inte kan ta ansvar för hur växten utvecklas efter det att du mottagit den.

Vi kan göra bedömningen att växten kommer utvecklas normalt trots sitt utseende. Vi kommer då be dig att plantera och återkomma längre fram om växten inte tagit sig. Under förutsättning att den skötts enligt instruktion gör vi en ny bedömning.

Till dess du får ett besked från oss att reklamationen godkänns rekommenderar vi att du tar hand om växten på bästa sätt så snart den packats upp.

Utan information och bilder kan vi tyvärr inte ta emot din reklamation då vi inte kommer ha tillräckligt underlag för att göra en korrekt bedömning av skadans art och omfattning

Reklamation under säsong

Dahlior; Vi kan tyvärr inte garantera att alla knölar vaknar, läs våra tips och trix under planteringsinformation om vad du kan göra om en knöl inte vill vakna. Misstänker du att din dahlia är sjuk så meddela detta med bilder direkt vid ankomst eller under förodling. En knöl som planteras och där sjukdom upptäcks vid upptagande kan inte reklameras då det är omöjligt att veta om knölen i sig var sjuk eller om bakterierna redan fanns i jorden.

Skulle det visa sig att det är fel sort du fått är det viktigt att du kan visa att dina dahlior är ordentligt märkta så inget blivit ihopblandat. Första blommorna på en dahlia kan även avvika mycket från det som kommer senare, vi tar därför inte emot en reklamation förrän dahlian har gett minst tio blommor. Tänk på att en dahlia är en variegata och har flera färger i sig som kan visas olika mycket utefter jordmån, temperaturer etc.

Perenner; Strax efter plantering är det vanligt att det som är ovan jord vissnar, detta beror på att plantan lägger all sin energi på att bilda rötter och det kan ta flera veckor innan nytt friskt material visas ovan jord. När det gäller reklamation av perenner under säsong vill vi att perennen får sommaren på sig att ta sig. Du får gärna meddela oss så snart du misstänker att växten inte utvecklas korrekt men beslut om reklamation tas först mot slutet av sommaren.

Liljor; Liljor planterade sent på våren kommer som bäst år två och kan första året komma upp en bit för att sedan vissna ner.

Lökar planterade på hösten; För lökar som planteras på hösten tar vi inte emot reklamation då mycket kan hända under vinterperioden som gör att löken inte växer och som inte beror på dess kvalitet men ni får väldigt gärna meddela oss om blomning uteblir för vi kan då få en uppfattning om det är ett speciellt parti som blivit drabbad. Skulle det visa sig att det är fel sort du fått tar vi givetvis emot en reklamation för bedömning.

Transportskada

Dokumentera skadorna noga paketet och eventuellt skadat innehåll med flera bilder. Kontakta oss omgående via mail amaryllis@bulbs.se med bilder och ditt ordernummer.

Övrig information

Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella felskrivningar, hantera slutförsäljning samt göra ändringar i villkoren och genomföra prisjusteringar. Detta inkluderar korrigering av felaktig prisuppgift, produktbeskrivning, teknisk specifikation eller felaktig information om lagerstatus.

Vi förbehåller oss också rätten att när som helt göra förändringar av köpvillkoren.

 

Bulbs.se Norden AB

Kortebovägen 4

564 35 Bankeryd

Org.nr 556894-7864

VAT SE556894786401

Innehar F-skatt

Växtpass SE-F10414